تله سعودي براي ايران

شنبه 18 آذر 1396
گزارش رويداد24 به بهانه تحرکات تازه رياض براي تحريک تهران
به قلم امير ساعدي داريان
در خاورميانه پازلي جديد در حال شکل‌گيري است. قطعات يک‌به‌يک کنار هم قرار مي‌گيرند تا اين پازل تکميل شود؛ پازلي که تصوير خوبي ندارد؛ حداقل براي جمهوري اسلامي ايران. مثلث آمريکا، اسرائيل و عربستان صحنه‌گردانان تکميل اين پازل هستند تا تصويري شوم را براي خاورميانه و جمهوري اسلامي ايران ترسيم کنند.
 
اين اتحاد ناميمون مدتي است که از يک‌سو تحريک و از سوي ديگر تلاش براي تحديد نفوذ جمهوري اسلامي ايران در منطقه را در دستور کار قرار داده است تا تهران را سرانجام به واکنش وادارد و از قبال آن اهداف خود را محقق کنند.
 
قطعه اول
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا ابتدا زير ميز بازي توافق هسته‌اي زد و با تهديد خروج از برجام و طرح ادعاي عدم پايبندي ايران به اين توافق از يک‌سو از زير بار مسؤوليت تائيد اين توافق خارج شد و توپ تائيد آن را به زمين کنگره ارسال کرد تا به‌زعم او نواقص آن برطرف شود و بندهاي براي محدود کردن برنامه موشکي ايران به آن اضافه شود و از سوي ديگر با به راه انداختن هياهويي براي هيچ عملاً برجام را به حالت تعليق درآورد تا مانع از بهره‌برداري جمهوري اسلامي ايران از حداکثر ظرفيت برجام حداقل براي يک بازه زماني کوتاه شد.
 
به نظر مي‌رسد هدف اصلي ترامپ از به راه انداختن خيمه‌شب‌بازي جديد چيزي غير از بازخواني و اصلاح و تکميل توافق هسته‌اي باشد. چراکه او به‌خوبي بر اين امر واقف است که برجام يک توافق دوجانبه ميان ايران و آمريکا نبوده و نيست تا يکي از طرفين درخواست بازنگري در برجام را دهد و طرف ديگر بالطبع مجبور به پذيرش شود؛ بنابراين محتمل‌ترين دليل در اين رابطه مي‌تواند همان تلاش براي تحريک ايران باهدف خروج از برجام باشد.
 
درايت، هوشمندي و بازبخواني خوب در رأس نظام جمهوري اسلامي ايران با تأکيد بر اينکه اين ايران نيست که ابتدا از برجام خارج شود، تاکنون مانع از آن شده است که اين هدف ترامپ محقق شود. ازاين‌رو به نظر مي‌رسد او اهداف خود را در بازي ديگري جستجو مي‌کند.
 
قطعه دوم
بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل نيز بازي تازه‌اي براي ايجاد اتحاد بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي با طرح اين ادعا که ايران تهديدي براي صلح و ثبات منطقه است به راه انداخته و هم‌صدا با دونالد ترامپ، خواستار بازنگري بر توافق هسته‌اي شده که به‌زعم او نيز تحديد نفوذ در خاورميانه و محدود کردن برنامه موشکي ايران بايد به آن اضافه شود.
 
نتانياهو به دعوت همتاي بريتانيايي‌اش ترزا مي و به مناسبت يکصدمين سال «اعلاميه بالفور» از پنجشنبه ?? آبان به لندن سفر کرد و اين سفر و ملاقات با مقامات بريتانيايي و حضور روز جمعه‌اش در انديشکده چتم هاوس را به تريبوني براي بيان نظراتش عليه ايران و تبيين تئوري خود در رابطه با ضرورت بازنگري برجام بدل کرد.
 
نتانياهو در بخشي از سخنان خود با استفاده از نقشه‌اي در انديشکده چتم هاوس، تصوير نهايي پازل شوم جديد در خاورميانه را افشا کرد و با اشاره به اشتراک نظر دولت‌هاي عربي منطقه خاورميانه و اسرائيل در مورد ايران، يادآور شد که در اين زمينه اتحادي ميان اين رژيم و کشورهاي عربي در حال شکل‌گيري است.
 
قطعه سوم
رژيم آل سعود هم که با صرف دلارهاي نفتي خود نيز نتوانسته مانع از گسترش نفوذ جمهوري اسلامي ايران در منطقه خاورميانه شود و تاب و تحمل تماشاي دست برتر ايران در منطقه به‌ويژه پس از شکست پروژه تقسيم سوريه و عراق تحت هدايت ائتلاف غربي – عربي را ندارد بازي متفاوتي را با به اوج رساندن جنگ سرد عليه ايران به راه انداخته است.
 
اين بازي با بر هم زدن توافق سياسي ايران و عربستان در لبنان آغاز شد. اين توافق به يک سال پيش باهدف پايان دادن به بن‌بست سياسي در لبنان و در پي موافقت با گزينه موردحمايت ايران براي رياست جمهوري يعني ميشل عون و گزينه موردحمايت عربستان براي نخست‌وزيري يعني رفيق حريري حاصل شد.
 
استعفاي رفيق حريري در رياض پس‌ازآنتقال پيام جمهوري اسلامي ايران به مقامات سعودي که به‌هيچ‌وجه حمايت از مردم مظلوم يمن متوقف نخواهد شد، مهر تأييدي بر پايان توافق سياسي ايران و عربستان در لبنان شد.
 
به دنبال آن جهادگران حوثي که بيش از دو سال است با اندک نيروهاي خود مانع از سقوط يمن در برابر ارتش بزرگ ائتلاف تا بن دندان مسلح عربي شده، موفق شدند موشک بالستيک بازطراحي شده خود را به سمت رياض شليک کنند. اين حمله موشکي شوک بزرگي به سعودي‌ها وارد کرد و پس‌ازآن چند تن از مقامات عالي‌رتبه اين کشور انگشت اتهام را به‌سوي جمهوري اسلامي ايران نشانه رفتند.
 
مقامات سعودي ازجمله محمد بن سلمان وليعهد اين کشور در سخناني کاملاً نسنجيده مدعي شد: «حمايت نظام ايران در تسليح حوثي‌هاي يمن به موشک‌هاي بالستيک، به معناي تجاوز نظامي و مستقيم به خاک عربستان بوده و اين اقدام به معناي اعلام جنگ عليه پادشاهي سعودي است.»
 
اوج گرفتن جنگ سرد ميان ايران و عربستان هم‌زمان‌شده است با شدت گرفتن «بازي تاج‌وتخت» در رياض به‌منظور حذف رقباي صندلي سلطنتي باهدف هموار کردم مسير به قدرت رسيدن محمد بن سلمان؛ امري که البته خوشايند سعودي‌ها است و شايد اساساً هم‌زماني اين دو اتفاقي نباشد. چراکه يقيناً دشمن خارجي شرايط براي پاک‌سازي داخلي را هموارتر خواهد کرد. بر همين اساس سعودي‌ها در روزهاي اخير در چند نوبت به اشکال مختلف عليه ايران اعلام جنگ کرده‌اند و حق پاسخ‌گويي به حمله موشکي را براي خود محفوظ دانسته‌اند.
 
اين موضع‌گيري‌ها عربستان سعودي با حمايت تمام‌قد بنيامين نتانياهو و دونالد ترامپ نيز همراه شده که خود گواهي است بر شکل‌گيري اتحاد آمريکا، اسرائيل و عربستان و هماهنگي اين مثلث عليه ايران.
 
نقش ايران در تکميل پازل
بر اين اساس کنار هم قرار دادن اين قطعات نشان مي‌دهد نقشه‌اي براي به تله انداختن جمهوري اسلامي ايران در منطقه طرح‌ريزي‌شده است. پازل شوم مثلث غربي – عربي در خاورميانه تکميل نخواهد شد مگر با يک خطاهاي استراتژيک در داخل ايران. اين اتحاد و مثلث مدت‌ها است در پي به واکنش واداشتن ايران با تصميمات هيجاني است. ازاين‌رو بايد درک درستي از شرايط موجود داشت تا در اين تله گرفتار نشويم.
 
طبعاً از يک‌سو بايد ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران با دقت و حساسيت اين وضعيت را موردتوجه قرار دهد و ضمن رايزني با بازيگران منطقه‌اي و بين‌المللي بااقتدار کامل ائتلاف شکل‌گرفته را عليه را تهديدي عليه صلح و ثبات منطقه‌اي و بين‌المللي معرفي کند و از سوي ديگر، گروه‌هاي سياسي با خودداري از اقدامات نابخردانه و اظهارات نسنجيده و پرهيز از ورود به ميداني که دشمن براي ايران طراحي کرده است بيش‌ازپيش حفظ وحدت و انسجام ملي را دستور کار قرار دهند تا اين تله نقشه‌هاي شوم ضد ايراني و ضدمنطقه‌اي خنثي شود.
لينک اين خبر در:
روزنامه رويداد 24
کلیه حقوق این وبسایت برای هلدینگ مهندسین داریان محفوظ است