دولت در مسائل کلان مشی اصلاح‌طلبانه دارد

چهارشنبه 22 شهریور 1396

   امیر ساعدی داریان، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گویی با روزان به نقد و تحلیل عملکرد دولت دوازدهم طی چند ماهه گذشته پرداخته و موضوعاتی مانند انتخاب وزرای پیشنهادی و روابط دولت با جریان های سیاسی و اولویت های دولت دوازدهم را مورد بررسی قرار می دهد. او در این خصوص به ما می گوید که « نمی توان گفت که دولت روحانی یک دولت اصلاح طلب است همچنانکه نمی توان دولت او را یک دولت اصولگرا دانست ولی مشخصا می توان آن را یک دولت دانست که نگاهی اصلاح طلبانه نسبت به مسائل کلان کشور دارد.»

*شما کارنامه دولت دوازدهم را چقدر متفاوت از کارنامه دولت یازدهم پیش بینی می کنید؟
هنوز درباره اینکه دولت دوازدهم چه رویکرد و روشی نسبت به گذشته اتخاذ خواهد کرد صحبت های زیادی مطرح است. در واقع از یک طرف برخی اعتقاد دارند که دولت دوازدهم تمایل به یک جریان سیاسی خواهد داشت و عده دیگری هم اصرار براین مساله دارند که دولت نمی تواند موفقیت های گذشته را تکرار کند چراکه شرایط سابق را ندارد. ولی واقعیت امر این است که دولت دوازدهم با توجه به ثبات قابل توجهی که در انتخاب اعضای هیات دولت و معاونان و مشاوران داشته است، راهی مانند راه دولت یازدهم را طی خواهد کرد و بر همین اساس است که باید گفت دولت دوازدهم تقریبا همان مشی دولت اعتدالی در گذشته را پیش خواهد کشید. البته ممکن است برخی بگویند که شرایط سابق مثل برجام پیش پای روحانی نیست ولی دوران پسا برجام چیزی کم اهمیت تر از برجام نبوده و حتی از نظری می توان آن را مهمتر از عقد توافق بین المللی با گروه 1+5 دانست بنابراین چنانچه جریان های سیاسی راه و مسیر خوبی را پیش پای دولت قرار دهند و اجازه بروز حواشی سابق علیه دولت دوازدهم را ندهند من فکر می کنم که شرایط خوبی در انتظار دولت دوازدهم باشد.
*شما دولت دوازدهم را یک دولت اصلاح طلب می دانید؟
نمی توان گفت که دولت روحانی یک دولت اصلاح طلب است همچنانکه نمی توان دولت او را یک دولت اصولگرا دانست ولی مشخصا می توان آن را یک دولت دانست که نگاهی اصلاح طلبانه نسبت به مسائل کلان کشور دارد. موضوعاتی که دست کم در ماه های گذشته از سوی دولت مانند کاهش نرخ سود بانکی یا همین طور تمرکز بر تولید داشته است، نشان می دهد که دولت در عین آنکه نه اصلاح طلب بوده و نه اصولگراست ولی یک مشی نزدیک به اصلاح طلبان را پیش گرفته است.
*شایعات زیادی درباره تغییرات احتمالی در موضوع استانداران یا همین طور وزرای پیشنهادی علوم و نیرو مطرح می شود. شما این مساله را چگونه ارزیابی می کنید؟
درباره تغییراتی که تاکنون در دولت صورت گرفته است و یا همین طور احتمال بروز برخی تغییرات درکابینه همچون انتخاب وزرای پیشنهادی نیرو و علوم و یا همین طور تغییر و تحول نسبت به استانداران و فرمانداران نمی توان صرف این تغییرات یک تحلیل صفر یا صد درباره سرنوشت و کارنامه چهارساله دولت روحانی مطرح کرد. چراکه بیش از آنکه دولت روحانی را توان یک چهره فرد محور دانست باید به آن چنین نگاهی داشت که دولت سعی می کند با نگاه و تمرکزی بر خرد جمعی حرکت کند.
*آیا دولت نباید در معرفی وزرای پیشنهادی کمی سریعتر عمل کند؟
قطعا هرچه سریعتر وزرای پیشنهادی معرفی شوند ، اتفاقات بهتری پیش روی دولت و مردم خواهد بود. به ویژه آنکه اکنون فصل تحصیلی دانشگاهیان نزدیک است و از طرف دیگر بحران های انرژی و آب در کشور به یک مساله مهم بدل شده است وبا انتخاب وزرای پیشنهادی در این حوزه لازم است که سیاست های جدید و جدی برای این حوزه ها اتخاذ شود.
*شما همکاری بین دولت و مجلس دهم را چقدر تعاملی و متقابل می دانید؟
نمی توان گفت که مجلس دولت را همراهی نکرد. من اعتقاد دارم که مجلس رفتار و عملکرد خوبی در جلسات رای اعتماد از خود نشان داد. از این گذشته اگر یک مقایسه ای بین مجالس نهم و دهم داشته باشید متوجه خواهید شد که این دوره روند بهتری شکل گرفته است و نمایندگان کمتر خود را درگیر حواشی می کنند. البته چنانچه احزاب کشور جایگاه بهتری داشته باشند ، مطمئنا سطح مجالس ما با کیفیت بیشتری همراه خواهد بود و ما شاهد نوعی گردش نخبگان در مجلس شورای اسلامی به عنوان خانه وکلای مردم خواهیم بود.
*مهمترین اولویت های دولت دوازدهم چیست؟
من مهمترین اولویت دولت دوازدهم را در حوزه سیاست خارجی حفظ برجام و در حوزه داخلی رفع رکود و حفظ آرامش سیاسی و اقتصادی می دانم. همچنانکه در ایام انتخابات نیز شاهد بودیم که مردم بیش از هر مساله دیگری بر حل مطالبات و مشکلات معیشتی خود تاکید داشتند.
لینک این خبر در:
کلیه حقوق این وبسایت برای هلدینگ مهندسین داریان محفوظ است